dissabte, 4 de gener del 2020

Quan els carrers callen


Com sempre, després de treballar sense parar a casa els Miravet, tornava a casa baldat i sense esma.

La mare tenia preparat el sopar, mentre arribava el pare i després de comentar una mica el dia marxàvem a dormir per que a tret d'alba ja tornàvem al camp.

Deurien ser les cinc del matí. Encara era fosc i de sobte crits, cops de porta i passes varen retronar per tot arreu. Jo mig adormit, encara no tenia clar si estava somiant o era real. En aquell instant va entrar la mare.

-Silenci Cintet- deia la mare dirigint-se a la finestra de la meva habitació.

-Que passa mare- la mare havia entreobert el porticó quan vaig arribar al seu costat.

Fora un grup de soldats, portaven en fila a una vintena d'homes pel camí de les monges direcció el cementiri. La foscor dificultava reconeixia qui eren.

Començava a despuntar el dia i els nostres ulls ja s'estaven acostumant a la poca llum que hi havia al carrer. La Dolors, l'esposa del Paulí va aparèixer en escena corren, cridant i agafant-se a un soldat...

-Deixeu-lo, ell no ha fet res, deixeu-lo- mentre el soldat l'empenyia i la deixava plorant, tirada com un drap brut a terra.

No va passar gaire temps des de que els varem veure desaparèixer darrera el cementiri, que varem sentir, algú cridant tres paraules i un ràfega de trets. Tot seguit un tret darrera l'altre meticulosament ordenat en el temps. Després vaig saber que aquells trets, eren els de gràcia.

No entenia res. Al cap d'una hora, la mare em va dir que l'acompanyes a buscar amb el pa que ens tocava. A les hores el pa es donava a parts iguals per cada família amb una targeta que n'hi deien de racionament. Camí del sindicat, que era on d'entre altres coses és repartien certs aliments, just quan passàvem per un dels cartells informatius que hi havia el poble a la pared del progres, em vaig aturar i començar a llegir un anunciat:

En el dia de hoy, por la gracia de dios y del generalisimo, caudillo, salvador de la patria y jefe del gobierno del estado Francisco Franco Bahamonde, se ha procedido a ja ejecucion de la setencia de muerte fruto del juicio llebado a cabo en el dia de ayer en la sala numero tres del tribunal de sentencia en la ciudad condal de Barcelona, por los cargos de rebelion, sedicion y traicion a la patria a los siguientes rojos, rebeldes aquí referenciados:

Paulí Morella Martí
Migi Ramences Fortuny
Lucio López Cifuentes
Ton Magrabí Renau
....

No m'ho podia creure. Encara en estat de xoc, vaig girar el cap i em vaig trobar amb els ulls ple de llàgrimes de la mare.

-Mare aquests son els noms que l'avi...-la mare em va posar el dit els llavis.

-Calla fill, no diguis res- mentre em posava el coll de la camisa be i queien les seves llàgrimes sense control.

-Mare, això no pot quedar així. Ha estat una venjança, jo ho vaig sentir tot. Ho haig de denunciar- la mare va aixecar la seva aterridora mirada, hem va agafar la jaqueta per l'alçada del pit i tancant les dents amb ràbia mentre els ulls s'ofegaven em va dir...

-Fill meu has d'oblidar tot el que has vist i sentit. Aquesta es la vida que t'ha tocat viure i tot el que vegis i sentis a partir d'ara ho has d'oblidar. Si vols seguir en vida i vols que els teus pares no els passis res... has d'oblidar- mentre la mare posava el seu cap al meu pit i no parava de plorar.

Jo encara, amb la mirada perduda començava entendre coses. En aquell instant em vaig adonar que m'acabava de fer gran de cop.

Mentre la mare entre plors m'abraçava cercant escalf, no parava de dir-me- oblida Cintet, oblida, oblida...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada